Administratief recht – Overheidsopdrachten – Milieurecht – Stedenbouw – Ruimtelijke ordening
Deze tak van het recht behelst de ingewikkelde verhouding tussen de overheid en de rechtsonderhorige op administratiefrechtelijk vlak.
Wegwijs geraken in het kluwen van regels die “Staat en Stad” opleggen is niet evident.
De geschillen met de overheid worden beslecht via georganiseerde beroepsinstanties dan wel gespecialiseerde administratieve rechtscolleges (Deputatie, Raad voor Vergunningsbetwistingen, Milieuhandhavingscollege, Raad van State..).
Er is geen tak van het recht die zo onderhevig is aan wijzigingen en veranderingen.
FIRMUS Advocaten gaat prat op haar jarenlange ervaring in dit complex rechtsdomein. U kan bij ons terecht voor onder andere:
Omgevingsvergunningen (milieu, stedenbouw en integraal handelsvestigingsbeleid)
Ruimtelijke uitvoeringsplannen, grond- en pandenbeleid, erfgoedbescherming, milieueffectenrapportage;
Verkavelingsdossiers
Overheidsopdrachten;
Onteigening;
Grondverzet en de toepassing van het Bodemdecreet;
Leegstand en verkrotting;
Administratieve delicten;
Andere publiekrechtelijke materies;
…
Artikels over Administratief recht - overheidsopdrachten - milieurecht - stedenbouw - ruimtelijke ordening:
De Vlaamse Regering vaardigt naar aanleiding van de genomen Corona-maatregelen met hoogdringendheid regels uit inzake de opschorting, het stuiten of de verlenging van proceduretermijnen of de tijdelijke aanpassing van procedurele of administratieve verplichtingen wat betreft de reglementering met betrekking tot de omgevingsvergunning.
Onze Vlaamse overheid bijt de spits af met een nooddecreet ter bestrijding van de Coronacrisis. Maatregelen om de coronacrisis op te vangen tot en met 17 juli 2020.
Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur heeft de bepalingen van het Gemeentedecreet, waaronder het artikel 194, opgeheven.
Overeenkomstig dit artikel 194 konden één of meer inwoners onder bepaalde voorwaarden in rechte optreden namens de gemeente als het college van burgemeester en schepenen of de gemeenteraad nalieten om dit te doen.
Dit substitutierecht werd in het decreet lokaal bestuur niet behouden.
Sinds 1 januari 2019 was het voor burgers niet meer mogelijk om namens de gemeente in rechte op treden, en konden zij derhalve ook geen milieustakingsvordering namens de gemeente meer instellen.
Het Grondwettelijk Hof heeft in haar arrest van 10 oktober 2019 de opheffing van dit vorderingsrecht vernietigd.
Op 1 september 2019 trad het decreet houdende de gemeentewegen (Gemeentewegendecreet) d.d. 3 mei 2019 (BS 12 augustus 2019) in werking. Met dit decreet worden enkele substantiële veranderingen doorgevoerd.
Het begrip “gemeenteweg” wordt ingevoerd en het aparte statuut voor buurtwegen vervalt. Elke gemeente is verplicht om een gemeentelijk wegenregister op te maken en een beslissing over een gemeenteweg wordt een volledige gemeentelijke aangelegenheid. De mogelijkheid van verjaring wordt in het decreet expliciet uitgesloten. Er kan een vergoeding voor waardevermindering uit hoofde van aanleg of verplaatsing van een gemeenteweg worden bekomen. Het wordt mogelijk gemaakt om de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg op te nemen in een omgevingsvergunningsaanvraag.
Er worden een aantal handhavingsclausules ingevoerd.