Nieuw gerechtelijk jaar – nieuwe regels inzake de invordering van schulden bij consumenten

Op 1 september 2023 worden de nieuwe regels inzake de invordering van schulden bij consumenten (Boek XIX WER) van kracht.

 Als u als onderneming contracteert met consumenten is dit wat u zeker moet weten.

 WAT MOET U DOEN?

Voor alle ondernemers die met consumenten contracteren is het vanaf 1 september 2023 opletten geblazen.

Een aanpassing van uw algemene voorwaarden, contractvoorwaarden en het ontwerp van uw eerste herinneringsbrief dringen zich asap op.

WAAROM?

Door de invoering van Boek XIX WER “Schulden van de consument” worden er een aantal nieuwe verplichtingen opgelegd in het kader van de invordering van iedere schuld t.a.v. de consument.  

Wanneer de onderneming niet voldoet aan deze verplichtingen, kunnen er geen forfaitaire schadevergoeding en/of (verhoogde) verwijlintresten worden gevorderd van de consument. 

HOE? 

Om aanspraak te kunnen maken op (verhoogde) verwijlintresten en een forfaitaire vergoeding dient u voortaan te voldoen aan volgende verplichtingen: 

1)    Het versturen van een eerste kosteloze betalingsherinnering die minstens volgende vermeldingen bevat:

  • Het verschuldigde saldo en het bedrag van het schadebeding dat zal worden geëist bij niet-betaling binnen de termijn van veertien kalenderdagen;

  • De naam en het ondernemingsnummer van de onderneming die schuldeiser is;

  • Een beschrijving van het product dat de schuld heeft doen ontstaan, alsook de datum van opeisbaarheid van deze schuld;

  • De termijn van 14 dagen waarbinnen de schuld moet terugbetaald worden vooraleer enige kost, interest of vergoedingen mag worden gevorderd.

2)     Het doorlopen van een wachttermijn van minstens 14 dagen

Pas na verzending van de eerste herinnering en indien de schuld na het verstrijken van de voorziene termijn van 14 dagen onbetaald blijft, kunnen verwijlinteresten en/of forfaitaire schadevergoeding worden gevorderd van de consument. 

 3)    Het respecteren van het wettelijke plafond.

De wet voorziet in een plafonnering van de schadebedingen.

Wat wil dit zeggen?

 A)     De conventionele interestvoet mag niet hoger liggen dan deze van de Wet Betalingsachterstand;

 B)     Het bedrag van de forfaitaire vergoeding mag niet hoger liggen dan:

i.       20 euro als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk aan 150 euro is;

ii.      30 euro vermeerderd met 10 % van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500 euro als het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500 euro is;

iii.     65 euro vermeerderd met 5 % van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500 euro met een maximum van 2000  euro als het verschuldigde saldo hoger dan 500 euro is.

Bedongen verwijlinteresten en forfaitaire vergoedingen die deze maximumgrenzen overschrijden, worden voor niet geschreven gehouden.

De traditionele bepaling dat het schadebeding bijvoorbeeld 10% van de hoofdsom bedraagt met een minimum van een bepaald bedrag, is aldus niet meer geldig.

VANAF WANNEER?

De wet van 4 mei 2023 tot invoeging van boek XIX “Schulden van de consument” is van toepassing op alle overeenkomsten gesloten vanaf 1 september 2023.

Vanaf 1 december 2023 is de wet ook van toepassing op elke vervallen en onbetaalde schuld van een consument die volgt uit een overeenkomst die werd afgesloten vóór 1 september 2023 wanneer de betalingsachterstand na 1 september 2023 is ontstaan.  

WAT MET ANDERE TOEPASSELIJKE REGELGEVING? 

Voormelde regels doen geen afbreuk aan de overige regels van het BW en het WER inzake contracteren met consumenten.  

Neem hiervoor zeker eens een kijkje op onze blog: Het Nieuwe Verbintenissenrecht - Aflevering 2: Algemene Voorwaarden — FIRMUS Advocaten.  

COLLECT ONLINE  

Wist je dat ons kantoor voor de invorderingsdossiers gebruik maakt van ‘Collect Online’?  

Collect online is een online tool voor incassodossiers. De tool is gebruiksvriendelijk en toegankelijk voor alle partijen, zowel voor u als schuldeiser als voor ons kantoor en de ingeschakelde gerechtsdeurwaarder. 

Aan de hand van een vooraf bepaald traject doen wij het nodige voor de invordering van de schuld. Als cliënte kan u het platform zelfstandig raadplegen, zodat u steeds op de hoogte bent van de stand van zaken en de openstaande schuld.  

De tool zorgt voor een snelle, efficiënte en kostenbesparende behandeling van het dossier.  

MODEL VOOR UW KOSTELOZE HERINNERING OF ALGEMENE VOORWAARDEN?  

Indien u vragen heeft over Collect Online, over het volledige wettelijke kader van het nieuwe Boek XIX WER en/of graag een voorbeeldtekst bekomt voor de kosteloze herinnering of uw algemene voorwaarden, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.