Meet the team: Sandra Hoeyberghs

Sinds maart 2008 is Sandra Hoeyberghs werkzaam bij Firmus Advocaten.

Al 14 (!) jaar zet zij zich als officemanager dagelijks in voor de vlotte werking van het secretariaat.

Sandra volgde de opleiding secretariaat talen/toerisme aan het Van Celst Instituut te Antwerpen.  Een opleiding die haar interesse voor talen en reizen enkel heeft aangewakkerd.  Na haar opleiding heeft Sandra 4 jaar in Italië gewoond omwille van haar passie voor het Italiaanse leven.

Na dit buitenlands avontuur is zij steeds werkzaam geweest bij advocatenkantoren en in maart 2008 is zij begonnen bij het toenmalige Hens Advocaten te Brasschaat.

Sandra staat onder andere in voor de aanmaak van nieuwe dossiers, importeren van e-mails en correspondentie in het juiste dossier, klaarmaken en verwerking van uitgaande correspondentie, dictaat, opstellen van tussentijdse en eindafrekeningen, onthaal van cliënteel, klassement, etc. Zij ondersteunt dus de werking van het hele kantoor.

Orde, discretie en stiptheid zijn haar grootste troeven.

Haar bureau is steeds opgeruimd en net, wat de uitstraling van ons kantoor ten goede komt.

Sandra geniet in haar vrije tijd van lange wandelingen in de natuur of aan zee om haar innerlijke rust terug te vinden, die zij als HSP nodig heeft. Verder is zij geïnteresseerd in mode en interieur en geniet ze het meest van een warme en huiselijke sfeer.

Haar grote trots is haar zoon Nicolas die momenteel een masteropleiding architectuur volgt!

Fun fact : Sandra houdt van dromen en zou heel graag teleporteren.  Hoe tof zou het zijn om in de tijd te kunnen reizen, eens een kijkje te gaan nemen bij de Romeinen of in de Middeleeuwen, gewoon om de sfeer daar te kunnen opsnuiven?

Meet the team: Vincent Persoons

Vincent Persoons deed zijn rechtenopleiding aan de Universiteit Antwerpen. In zijn masteropleiding volgde hij één semester les in Parijs (Université Paris X Nanterre). In 2014 behaalde Vincent zijn diploma in de rechten cum laude met een specialisatie in het burgerlijk recht.

Nog steeds geprikkeld door het buitenland stak Vincent na zijn studies het kanaal over en vestigde hij zich één jaar in het Verenigd Koninkrijk. Hij ging onmiddellijk aan de slag in de advocatuur en draaide actief mee in twee gereputeerde advocatenkantoren in Londen (Lloyd Rehman & Co en Creighton & Partners Solicitors).

Sinds 2015 is Vincent als advocaat verbonden aan de balie van Antwerpen. In 2016 vervoegde hij het FIRMUS-team. Sindsdien legt Vincent zich met veel passie en enthousiasme toe op een grote waaier aan dossiers:  zowel in het personenrecht, familie-en familiaal vermogensrecht, het bouwrecht, het aansprakelijkheidsrecht en het ondernemingsrecht. Ook in het insolventierecht heeft Vincent een expertise uitgebouwd en in 2020 voltooide hij de curatorenopleiding aan de KU Leuven.

Vincent is een dossiervreter die in elke fase van de zaak steeds vurig voor zijn cliënten strijdt met het oog op het behalen van de meest praktische oplossing van het probleem; dit zowel in onderhandelingen als op de rechtbank.

Vincent is een groot liefhebber van (hedendaagse) kunst en cultuur, muziek, geschiedenis en taal. Hij is opgeleid als klassiek pianist, hij volgt avondlessen Turks, verslindt historische essays/romans en is in zijn vrije tijd doorgaans te vinden in een museum, atelier of kunstgalerij.

Fun fact: Onder het Firmus-team wordt wel eens gelachen met de vaak toegetakelde handen van Mr. Persoons. Dat is een rechtstreeks gevolg van het speelse karakter van zijn kat Ponpon.

De identiteitskaart in ruil voor een klantenkaart: een goed ID(ee)?

De identiteitskaart in ruil voor een klantenkaart: een goed ID(ee)?

Het gebeurt maar zelden dat privacy in de belangstelling staat van ’s lands hoogste rechtscollege. Recent was dit toch nog eens het geval en verduidelijkte het Hof van Cassatie dat ook wie weigert zijn persoonsgegevens te laten verwerken, een schending van zijn rechten kan aanklagen. Daarnaast zal degene die zich op vrij gegeven toestemming beroept om persoonsgegevens te mogen gebruiken, steeds op zoek moeten gaan naar alternatieve manieren van verwerking.

Read More

Meet the team: Lenny Van Hoegaerden

Sinds juni 2018 is Lenny Van Hoegaerden een vaste waarde bij FIRMUS Advocaten. Als officemanager draagt hij in de eerste plaats zorg voor de vlotte werking van het kantoor. Bijkomend tracht Lenny steeds proactief ondersteuning te bieden aan de advocaten van ons kantoor, om zo hun werkdruk enigszins te verlichten.

Omdat Lenny op ons kantoor dagelijks in contact komt met interessante dossiers, werd zijn interesse voor het recht steeds meer aangewakkerd.

Niet bang voor een uitdaging besloot Lenny om zijn professionele bachelor Rechtspraktijk te starten aan de Karel de Grote Hogeschool. Dergelijke initiatieven worden steeds warm onthaald en aangemoedigd vanuit het kantoor.

De combinatie van zijn fulltime baan én opleiding Rechtspraktijk is geen evidentie, maar dankzij de flexibiliteit van zowel FIRMUS Advocaten als KdG wel een haalbare kaart.

Mede dankzij zijn jeugdig enthousiasme en doorzettingsvermogen, zal Lenny binnenkort zijn bachelor afronden. Of hij zich uiteindelijk via een schakeljaar zal wagen aan de opleiding rechten, is een vraag waarop hij het antwoord voorlopig schuldig moet blijven, maar dat sluiten we in elk geval niet uit!

Lenny kan na de uren echt genieten van een looproute in de natuur of een intensieve squashwedstrijd om te ontstressen.

Fun fact: Op de laatste FIRMUS-dag heeft Lenny als kapitein samen met zijn team na een bikkelharde strijd de Firmus-cup in de wacht kunnen slepen!

Meet the team: Ignace Vuylsteke

Ignace Vuylsteke behaalde zijn master rechten aan de KU Leuven in 2016. Tijdens zijn studies legde hij zich toe op het economisch recht, liefst nog met een internationale dimensie. Hij ontwikkelde tevens een bijzondere belangstelling voor vraagstukken rond de bescherming van privacy.

Die interesse leidde hem na zijn studies naar zijn eerste job als consultant in privacy en data protection. Inspelen op nieuwe, moderne uitdagingen en het aanreiken van werkbare oplossingen geeft hem nog steeds een grote voldoening. De ervaring die hij opdeed op diverse werkvloeren, van kleine start-ups tot grote Belgische banken, was verrijkend.

Toe aan een nieuwe uitdaging en nooit beschuldigd van langdurig stilzitten, zocht Ignace uiteindelijk toch het buitenlands avontuur op. Op eigen houtje en enkel gewapend met zijn rugzak en zin voor avontuur verkende hij enkele van de mooiste plekken die het Amerikaans continent te bieden heeft.

Vervolgens was Ignace enkele jaren jurist bij rechtsbijstandsverzekeraar D.A.S.

Begin 2021 koos hij voor een carrièreswitch en begon hij als advocaat-stagiair bij FIRMUS Advocaten. Binnen het dynamisch kader van de advocatuur vindt hij op dagelijkse basis nieuwe uitdagingen en een flinke dosis avontuur. Als advocaat hoopt Ignace zijn steentje bij te dragen door cliënten wegwijs te maken in de vaak complexe juridische wereld.

Sinds de start van zijn stage, blijft hij continu verder timmeren aan zijn kennis en ervaring. Binnen een breed scala aan domeinen als het aannemingsrecht, fiscaal recht, insolventierecht, familierecht en strafrecht beheert hij ondertussen dossiers van A tot Z; van de eerste consultatie tot een vurig pleidooi.

Fun Fact: Ignace bracht recent de Antwerp Night Marathon tot een goed einde. Van doorzettingsvermogen gesproken! Hij kan er ook erg van genieten om met zijn FIRMUS-collega’s af en toe de teugels te laten vieren, zodat hij weet dat hij op de juiste plek zit.

 

Q&A: 5 veelgestelde vragen m.b.t. de nieuwe registratierechten

Q&A: 5 veelgestelde vragen m.b.t. de nieuwe registratierechten

Als vastgoed van eigenaar wisselt, moeten daarop registratierechten betaald worden. De tarieven van die belasting verschillen per gewest. In haar septemberverklaring kondigde de Vlaamse regering aan dat de registratierechten voor de aankoop van een eerste huis of appartement dalen vanaf 1 januari 2022 van 6% naar 3%, die van ander vastgoed zullen dan weer stijgen van 10% naar 12%. Hoewel nog geen officiële tekst gepubliceerd werd, is het zinvol om al in te gaan op de inwerkingtreding daar een aantal praktische vragen enige verduidelijking behoeven.

Read More

Meet the team: Emeline De Braekeleer

Emeline De Braekeleer studeerde in juni 2021 af aan de Universiteit Antwerpen met een major in strafrecht en een minor in publiek recht. Binnen de module publiek recht won zij met haar team de eerste prijs in de moot court grondwettelijk recht.

Midden augustus 2021 startte Emeline, onder het toeziend oog van haar patroon Ria Hens, als advocaat-stagiair bij FIRMUS Advocaten. Op ons kantoor zal ze zich tijdens haar stage verder toespitsen op het aannemings-, administratief- en verbintenissenrecht.

Emeline koos voor de balie omdat het beroep van advocaat haar toelaat mensen te ondersteunen en te helpen bij het zoeken naar de voor hen geschikte oplossing. Nadien koos zij bewust voor de brede expertise, veelzijdigheid en ervaring binnen het FIRMUS-team.

Een opleiding als advocaat-stagiair bij FIRMUS Advocaten biedt de mogelijkheid om je toe te leggen op specifieke rechtsdomeinen en ondertussen toch ook het contact met andere rechtsdomeinen te onderhouden. Een groeiend kantoor met een goede dosis ambitie vormt de ideale stimulerende werkomgeving om je mannetje te leren staan binnen de advocatuur.

De competitieve wereld van de advocaten wordt bovendien ook op gezonde wijze aangemoedigd binnen het kantoor zelf. Op de FIRMUS-dag won Emeline samen met office manager Lenny en zomerstagiair Victor de wisselbeker, die nu niet meer mag ontbreken op haar bureau. Ook een kop thee en een goed gevulde agenda zijn niet van haar bureau weg te denken.

In haar vrije tijd is Emeline begaan met dieren en hun welzijn en spendeert ze verder tijd aan creatieve hobby’s zoals schilderen, muziek en zang. Ook lezen, yoga en koken behoren tot haar interesses.

Fun fact: Emeline lust geen alcohol maar is wel verslaafd aan thee!

Wees een ellenlange procedure te snel af - kies voor bemiddeling. Het wat, hoe en waarom van bemiddeling

Wees een ellenlange procedure te snel af - kies voor bemiddeling. Het wat, hoe en waarom van bemiddeling

Gerechtelijke procedures kunnen tijdrovend, energievretend en kostelijk zijn. Ze geven vaak een uitkomst die veel optimaler had kunnen zijn, mochten partijen samen tot een oplossing zijn gekomen. Alternatieve geschillenbeslechtingsmethodes, zoals bemiddeling, winnen aan belang en zijn niet meer weg te denken in huidige maatschappij. We leven immers in een samenleving waar snelheid troef is en de (te grote) werklast van Justitie maakt dat dossiers niet steeds met de nodige accuraatheid en precisie kunnen worden behandeld.

De vraag stelt zich, wat is nu net bemiddeling, hoe wordt een bemiddeling opgestart en waarom zou men voor bemiddeling kiezen?

Read More

Onze tip om betaald te geraken in deze economische malaise: De clausule van eigendomsvoorbehoud en registratie ervan in het pandregister

Onze tip om betaald te geraken in deze economische malaise: De clausule van eigendomsvoorbehoud en registratie ervan in het pandregister

De coronacrisis heeft op korte termijn al een ongeziene impact op ons economisch leven en momenteel is het nog onduidelijk welke verdere gevolgen het virus op lange termijn zal hebben op onze economie en bedrijfsleven. Voor vele ondernemingen brengt deze onduidelijkheid ook onzekerheid met zich mee. Zullen mijn klanten betalen? Wat als mijn klanten binnenkort insolvabel worden? Zal ik dan op mijn beurt insolvabel worden? Kan ik nu alvast maatregelen nemen om mij hiertegen te beschermen?

Voor verkopers en leveranciers van roerende goederen (bijvoorbeeld auto’s of bouwmaterialen) hebben wij alvast een belangrijke tip om te anticiperen op mogelijke problemen bij betalingen of insolvabiliteit van klanten: door het inlassen van een eigendomsvoorbehoud in de contracten met klanten en de registratie hiervan in het recent opgerichte pandregister, waardoor het eigendomsvoorbehoud aan derden kan worden tegengesteld.

Read More

Het verlijden van notariële akten in tijden van Covid-19: binnenkort is de fysieke verplaatsing naar de notaris niet langer nodig

Het verlijden van notariële akten in tijden van Covid-19: binnenkort is de fysieke verplaatsing naar de notaris niet langer nodig

Binnenkort zal de fysieke verplaatsing naar de notaris niet langer nodig zijn voor het verlijden van een notariële akte. Er zal worden gewerkt met een digitale volmacht waarbij de burger aan een persoon, bijvoorbeeld een medewerker van de notaris of een vertrouwenspersoon, digitaal een volmacht zal verlenen zodat deze laatste de akte, in de plaats van de burger, kan ondertekenen. De enige benodigdheden zijn toegang tot het internet en een elektronische identiteitskaart met een juiste pincode of de itsme app.

Read More

Volmachtenbesluit (KB nr. 4) mede-eigendom en het vennootschaps- en verenigingsrecht n.a.v. de Covid-19 pandemie gepubliceerd

Volmachtenbesluit (KB nr. 4) mede-eigendom en het vennootschaps- en verenigingsrecht n.a.v. de Covid-19 pandemie gepubliceerd

In het Belgisch Staatsblad van 9 april 2020 verscheen het Koninklijk Besluit nr. 4 houdende diverse bepalingen inzake mede-eigendom en het vennootschaps- en verenigingsrecht in het kader van de strijd tegen de Covid-19 pandemie (volledige tekst: klik hier).

Ingevolge deze pandemie is het voor tal van verenigingen en/of vennootschappen bijzonder moeilijk geworden om aan alle door de wet opgelegde verplichtingen te voldoen.

Denk maar aan het organiseren van de algemene vergaderingen, waarbij tal van mede-eigenaars of aandeelhouders aanwezig dienen te zijn of zich dienen te laten vertegenwoordigen.

Nu er sedert 17 maart 2020 tal van veiligheidsmaatregelen werden opgelegd door de Nationale Veiligheidsraad, zien vele verenigingen en vennootschappen zich geconfronteerd met praktische moeilijkheden bij de organisatie van - nochtans wettelijk verplichte – algemene vergaderingen.

Met het KB nr. 4 wil men aan deze moeilijkheden tegemoet komen.

In eerste instantie worden twee opties gecreëerd die in een praktische oplossing voorzien voor de organisatie van algemene vergaderingen:

  • De Algemene Vergadering uitstellen naar een latere datum

  • De Algemene Vergadering schriftelijk laten doorgaan (in sommige gevallen ook via skype, zoom etc.)

De maatregel heeft een beperkte duurtijd (met terugwerkende kracht) en geldt vanaf respectievelijk 10 maart (i.g.v. mede-eigendom) en 1 maart 2020 (i.g.v. vennootschappen en verenigingen) tot 3 mei 2020 maar deze periode kan worden verlengd indien nodig.

Voorts worden een aantal specifieke maatregelen voorzien.

  • Een eerste reeks maatregelen heeft betrekking op de organisatie en bijeenroeping van de algemene vergadering van de mede-eigenaars.

  • Een tweede reeks maatregelen heeft betrekking op de organisatie van de algemene vergaderingen van vennootschappen en verenigingen. In dat geval is het aan het bestuursorgaan van de vereniging / vennootschap in kwestie om autonoom te beslissen hoe zij de algemene vergadering wil laten doorgaan.

In deze blog wordt alvast meer in detail ingegaan op wat in het KB wordt voorzien voor de beide door het besluit beoogde gevallen.

Read More

College van Procureurs-Generaal publiceert omzendbrief inzake handhaving coronamaatregelen

College van Procureurs-Generaal publiceert omzendbrief inzake handhaving coronamaatregelen

Om de verspreiding van Covid-19 tegen te gaan, werd met het Ministerieel Besluit (MB) van 24.03.2020 een resem aan maatregelen opgelegd aan de bevolking. Het College van Procureurs-Generaal bij de Hoven van Beroep heeft met haar omzendbrief van 25.03.2020 standpunt ingenomen over de wijze waarop de naleving van deze maatregelen strafrechtelijk zal worden afgedwongen. De belangrijkste principes worden uiteengezet in deze blog.

Read More

Betalingsuitstel voor kredieten in tijden van Covid-19

Betalingsuitstel voor kredieten in tijden van Covid-19

De coronacrisis leidt voor heel wat consumenten én ondernemingen tot inkomensverlies ingevolge tijdelijke, technische of volledige werkloosheid, verlies van inkomsten als zelfstandige wegens (tijdelijke) stopzetting van de activiteiten, enz.

In overleg met de overheid heeft dit geleid tot de uitwerking van een “Charter”, waarin de kredietsector zich, via overkoepelende organisatie Febelfin, op een uniforme wijze engageert om particulieren en/of ondernemingen die ingevolge de coronacrisis in een moeilijke financiële situatie dreigen te belanden, op hun verzoek uitstel te verlenen van betaling van hun krediet indien ze aan de gestelde voorwaarden voldoen.

Read More

Noodmaatregelen m.b.t. procedure Omgevingsvergunning

Noodmaatregelen m.b.t. procedure Omgevingsvergunning

De Vlaamse Regering vaardigt naar aanleiding van de genomen Corona-maatregelen met hoogdringendheid regels uit inzake de opschorting, het stuiten of de verlenging van proceduretermijnen of de tijdelijke aanpassing van procedurele of administratieve verplichtingen wat betreft de reglementering met betrekking tot de omgevingsvergunning.

Read More